SHOPPING BAG

Na-zomeren

25/08/2017

Nog even na-zomeren! Bonbijou is in de juwelenkist gedoken en heeft vintage bloemen gezocht om het zomergevoel nog wat aan te wakkeren. De porseleinen bloem-broches en oorclips waren vooral eind jaren zestig, begin jaren zeventig populair. Ik weet nog dat mijn moeder ze met veel flair droeg. Maar ja, als ze vallen, dan zijn ze kapot. Het is dus erg moeilijk om gave exemplaren te vinden. Dat is voor enkele exemplaren gelukt, maar bij anderen zijn er kleine onvolkomenheden, die niet erg opvallen. Dat wordt echter altijd vermeld.

Webshop speurders worden beloond

13/08/2017

In de webshop zijn sinds 13 augustus verschillende sieraden met een fikse korting opgenomen.

Om de sieraden met kortingen te vinden moet u wel goed zoeken….de kortingen zijn aangegeven in de prijs, maar in het totale assortiment “ondergedoken”, dus  verstopt!

Goed zoeken wordt dus beloond.

Succes!

Sieraden met micromozaïek

23/07/2017

Micromozaïek is een kunstvorm die zich vooral in Rome heeft ontwikkeld in de achttiende en negentiende eeuw. De kleine kunstwerkjes, waarvan het soms wel een half jaar gekost had ze te maken, werden gemaakt van “tesserae”, kleine stukjes glas. Hoe fijner de stukjes glas, hoe ouder het mozaïek meestal is. Belangrijke inspiratiebronnen voor de afbeeldingen waren de Romeinse bouwwerken, de natuur, de mythologie en later, in de negentiende eeuw, ook menselijke figuren in speciale kledij.

In Engeland waren sieraden met mozaïekjes van 1820 tot ongeveer 1890 erg in de mode. Ze vonden gretig aftrek bij de toeristen en de ‘Grand Tour’ reizigers, die ze vanuit Rome als souvenir mee naar huis namen. Daar werden ze in een montuur gezet. Tegen het eind van de negentiende eeuw verdween de kunst van het micromozaïek. Een beschadigd mozaïek in een sieraad is eigenlijk niet meer te restaureren, en volledig in tact zijnde mozaïekjes worden steeds meer een zeldzaamheid.

Medaillon

22/04/2017

Een medaillon is een hanger die kan worden geopend. Daarbinnen kan iets bewaard worden dat letterlijk na aan het hart van de drager ligt: een portretje of haarlokje van een dierbare, of zelfs een heel klein liefdesbriefje.  Al eeuwenlang is het medaillon daarom een favoriet sieraad. De oorsprong van het medaillon ligt waarschijnlijk bij amuletten. Bedoeld om het kwaad te weren of geluk op te roepen. Het waren tot en met de 16de eeuw kleine hangertjes waarin gelukwensen werden verborgen, of kleine lapjes stof die met parfum werden doordrenkt om nare geurtjes weg te werken. Er werd zelfs wel vergif in bewaard. Maar er werden toen ook al kleine portretjes in verwerkt.

Koningin Elizabeth I van Engeland droeg dagelijks een ring die niet alleen een portretje van haar zelf, maar ook van haar moeder, Anna Boleyn, bevatte. Die werden pas zichtbaar als de ring werd opengemaakt. In die tijd waren de portret miniaturen van hoge kwaliteit, gemaakt door ware kunstenaars, alleen bestemd voor de zeer rijken.

In de 19de eeuw kwamen de medaillons weer erg in de mode, dat tot ongeveer 1930 duurde. Vooral in Engeland, waar koningin Victoria van Prins Albert een armband ten geschenke kreeg met acht medaillons, gevuld met een haarlok van elk van hun acht kinderen. Na de dood van Prins Albert droeg koningin Victoria elke dag  een medaillon met zijn foto. Vooral door koningin Victoria werd deze mode dus aangezwengeld. Victoriaanse dames droegen de medaillons aan kettingen, maar ook aan fluwelen linten.

Portretfoto’s werden al vanaf ca 1840 gemaakt. De eerste “selfie” (zie hiernaast) dateert uit 1839! De geportretteerde moest daarvoor wel heel erg lang stilzitten.

Medaillons werden van allerlei materialen gemaakt: goud, zilver, verzilverd metaal, git, maar ook van goedkopere materialen zoals koper. Er zijn medaillons met glazen of celluloid beschermdekseltjes maar er zijn ook medaillons gemaakt zonder dat er een raampje binnenin ter bescherming is aangebracht.

 

Vrolijk Pasen!

01/04/2017

Voor Pasen heeft Bonbijou broches gevonden, waarbij de paashaas het onderwerp is. Als je er over nadenkt is het een wonderlijke combinatie: Pasen, hazen en eieren. Pasen is immers een christelijk feest, waarbij gevierd of herdacht wordt dat Christus voor de zondige mens  is gestorven en door op te staan uit zijn graf de zonden en de dood overwon.

Waarschijnlijk houdt de paashaas verband met een hele oude germaanse mythe, waarbij de godin Ostara  een klein meisje hielp dat een gewond vogeltje had gevonden. Het meisje bad tot Ostara om hulp. De godin zag dat het vogeltje er heel slecht aan toe was en veranderde het in een haas. Aan het meisje vertelde ze dat de haas voortaan één keer per jaar in het voorjaar terug zou komen om gekleurde eieren te leggen. Er zijn verschillende versies van dit verhaal bekend. De combinatie van Pasen met eieren kan dus niet alleen te maken hebben met het voorjaar: het ei wordt traditioneel beschouwd als symbool voor wedergeboorte, vandaar de combinatie met het christelijke Pasen. Vrolijk zijn de gekleurde eieren in ieder geval wel, net als de paashaas broches!

Wat zijn cameeën eigenlijk?

18/02/2017

De laatste tijd zijn er een aantal cameeën op de webshop gezet. Camee is de naam voor het voorwerp dat bestaat uit natuurlijke materialen (zoals schelp, agaat of sardonyx) waaruit  een  voorstelling wordt gesneden of gegraveerd. Meestal is de vorm rond of ovaal, maar ook vierkante of druppelvormige cameeën komen voor. Door een kleurlaag gedeeltelijk weg te snijden ontstaat er een afbeelding in reliëf. Bij schelp is de achtergrond  meestal roodbruin en de voorstelling blijft dan wit of crème.

Er zijn allerlei voorstellingen in camee-vorm gemaakt. Cameeën uit de 19de eeuw laten vaak mythologische scènes zien, of portretten van goden en godinnen als Bacchus, Psyche, Diane of Flora. Ook werden er hele voorstellingen uitgesneden, of goed gelijkende portretten gemaakt. In die tijd waren de Italiaanse cameeën heel populair. Reizigers namen deze als souvenir  mee terug naar huis. Daar werden ze door de juwelier in goud of zilver gezet en zo onderdeel van een halssieraad, ring of broche.

Het bekendste zijn wel de vrouwenkopjes. In de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw zie je ze veel met een wipneusje. Dames- en/of mythologische figuren (zoals godinnen) op oudere cameeën zijn te herkennen aan een grieks profiel, en hebben vaak helemaal geen neusbrug. Veel voorkomende taferelen zijn landschapjes met huizen en een brug, een beekje of een pomp met een vrouwenfiguurtje, gehuld in bolstaande rokken. Deze zijn in de jaren 1860-1870 gemaakt en verwijzen naar het bijbelse verhaal van Rebecca bij de bron. Ik ben er dol op!

Valentijnsdag

31/01/2017

Er bestaan allerlei legenden over de oorsprong van Valentijnsdag. Volgens één van die legenden was er  een Romeins Lupercalia-feest op 15 februari, waarbij de namen van ongehuwde jonge vrouwen in een grote kom werden gegooid. Ongehuwde mannen mochten dan om de beurt een naam trekken. Tijdens het feest waren de twee jonge mensen die aan elkaar gekoppeld werden elkaars partner.

Toen in Europa het Christendom opkwam, werd dit heidense feest door de kerk verboden. In 496 veranderde paus Gelasius het Lupercalia-feest van 15 februari in St.-Valentijnsdag van 14 februari, en werd het gewoonte om elkaar de liefde te bewijzen door het sturen van bloemen, een (anonieme) groet of een cadeautje.

Engelse emigranten hebben Valentijnsdag geïntroduceerd in Amerika, waar deze traditie opgepikt werd door de commercie. Later is het vanuit de VS ook in veel Europese landen populair geworden

Kenmerkend voor de “belle époque” (1890-1910)

18/01/2017

Deze stijlperiode wordt Art Nouveau (in Frankrijk), Jugendstil (in Duitsland), of  Sezessionstil (in Oostenrijk) genoemd. Het was de eerste internationale stijl in de twintigste eeuw. Ze wordt gekenmerkt door vloeiende “zweepslagachtige” lijnen die niet alleen in sieraden, maar ook in architectuur, grafische en decoratieve kunst uit die periode terug te vinden is. Art Nouveau of Jugendstil sieraden laten in vergelijking met de 19de eeuw een hele nieuwe vormentaal zien.

De vormentaal in de 19de eeuw ging vooral uit van vroegere stijlen zoals de gotiek uit de middeleeuwen, de egyptische kunst van de farao’s en de drukke, heftige vormen uit de Barok. De 19de eeuws kunstenaars keken dus vooral terug in de tijd (historisme). Nu keek men veel meer naar de natuur; daarnaast was de  Japanse kunst een bron van inspiratie. De opzet was vaak organisch van vorm, ook in de ontwerpen voor sieraden. Er werden meerdere kleine stenen in één ontwerp gebruikt, in tegenstelling tot de grote, zware stenen die in de 19de eeuw vaak als opvallend centraal aandachtspunt in een  sieraad werden gezet.

Kenmerkend voor sieraden uit de periode 1890-1910 zijn bijvoorbeeld de barokke of zoetwaterparels die werden gebruikt vanwege hun onregelmatige vorm. Verder waren  opalen populair vanwege hun melkachtige glans, net als maansteen. Er werden  combinaties gemaakt van verschillende kleuren metaal en glanzend emaillewerk. Populaire onderwerpen waren wijnranken, water lelies, irissen, anemonen, zwanen, zwaluwen , pauwen en libelles, slangen, vleermuizen en insecten zoals wespen en draken en natuurlijk de alom bekende “femme fatale” met verleidelijke haarlokken. Deze onderwerpen leenden zich uitstekend voor een vloeiend, gebogen en sierlijk onregelmatig lijnenspel.

Een gezond en gelukkig 2017!

31/12/2016

Bonbijou wenst al haar klanten en bezoekers aan de webshop een gezond en gelukkig 2017!

Mijn wens voor ‘t nieuwe jaar
veel lieve, kleine zaken
negeer ze niet, vergaar ze maar
opdat ze saam “‘t grootste” maken

Kerst sieraden

17/12/2016

Kerstmis is een feest dat gevierd wordt met glitter en glamour, dus bij uitstek geschikt voor het showen van kostbare diamanten en prachtige flonkerende edelstenen. Bij Bonbijou kunt u naast antieke diamanten sieraden erg leuke, grappige kerstsieraden vinden die niet zo kostbaar zijn. Zoals broches in de vorm van een kerstboom of een dennentak met kerstbal, engeltjes of kerstmannen in de vorm van oorbellen…

Glitters, goud en zilver en alle het andere wat glimt en blinkt kunt u ook op de pagina “vintage feest” vinden. Veel plezier!

Volgende pagina »